KAMI, SEMUA JAWATANKUASA MTD MENGALU-NGALUKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK TABUNG PILIHANRAYA KE 13

TABUNG PEMBINAAN MARKAZ

Pengarah dan seluruh jawatankuasa mengalu-alukan sumbangan tuan/puan untuk tabung pembinaan markaz yang 75% siap itu. Sumbangan anda bolehlah secara tunai atau melalui akaun Bank Islam MalaysiaBerhad bernombor 02-011-010085539. Segala pemberian dan sumbangan tuan/puan itu mudah-mudahan tuhan sajalah dapat membalasnya. Nombor telefon/faks yang boleh dihubungi ialah: Pejabat DUN 04-7718027, Pengarah 0195445355 atau Bendahari 0124633754.
http://4.bp.blogspot.com/-gRMIyy96NG4/Tol9H55l69I/AAAAAAAAABM/3QIuo10ddq0/s760/header%2Bposter%2B60thn-280911A%2Bcopy.jpg

24 Disember 2008

Sasar 10 tan metrik padi luar MADA

ALOR STAR, 16 November: Kerajaan Negeri telah pun menetapkan sasaran pencapaian di dalam Halatuju Pembangunan Pertanian Negeri Kedah menjelang tahun 2015 iaitu sasaran tanaman padi luar Lembaga KemajuanPertanian Muda (MADA) sebanyak 10 tan metrik, keluasan tanaman nanasdan jagung akan mencapai keluasan 10,000 ekar serta pengeluaran susu untuk produk tenusu sebanyak 2.4 juta liter.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Membasmi Kemiskinan, Kerja Raya, Pertanian, Industri Asas Tani, Bekalan Air, Sumber Air danTenaga, YB. Dato' Haji Ir. Phahrolrazi Haji Zawawi berkata, sasaran pengeluaran tersebut perlu dicapai bagi memastikan jaminan bekalan makanan mencukupi, selain memastikan makanan yang kita makan itu berkualiti dan selamat dimakan.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sebolehnya ingin mengurangkan pengimportan makanan daripada Negara luar kerana beberapa peristiwa berkaitan dengan makanan telah pun berlaku baru-baru ini, contohnya seperti isu melamin di dalam makanan dari Negeri China dan juga isu makanan yang diproses diragui dari segi keselamatan dan dari segi pematuhan piawaian yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

"Sebagai pemain utama di dalam sektor pertanian, kita ingin melihat golongan petani, penternak dan nelayan di negeri ini menjadi pengusaha yang berilmu sebagaimana di dalam Halatuju Pembangunan Pertanian Negeri Kedah yang menjadikan negara Belanda sebagai model kita,"jelasnya.


Beliau berkata demikian pada majlis Konvensyen Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kedah 2008 di Dewan Sri Mentaloon, di sini yang dirasmikan oleh Menteri Besar, YAB. Dato' Seri Ustaz Azizan AbdulRazak.

Ujarnya, negara Belanda bukanlah sebuah negara yang besar tetapi ia menjadi sebuah negara yang maju di dalam bidang pertanian kerana masyarakat yang terlibat di dalam industri tersebut mempunyai ilmu pengetahuan.

"Tujuan utama konvensyen ini diadakan adalah untuk menerangkan mengenai perancangan pembangunan industri pertanian di negeri Kedah bagi tempoh Rancangan Malaysia kesembilan dan Rancangan Malaysia ke-10 iaitu dari tahun 2008 hingga 2015," katanya.

Dalam majlis itu, YAB. Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak turut menyampaikan anugerah kepada petani, penternak dan nelayan yang menunjukkan pencapaian terbaik.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan), YangBerbahagia Dato' Haji Bashiruddin Haji Mohd. Jamil yang juga Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN).