KAMI, SEMUA JAWATANKUASA MTD MENGALU-NGALUKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK TABUNG PILIHANRAYA KE 13

TABUNG PEMBINAAN MARKAZ

Pengarah dan seluruh jawatankuasa mengalu-alukan sumbangan tuan/puan untuk tabung pembinaan markaz yang 75% siap itu. Sumbangan anda bolehlah secara tunai atau melalui akaun Bank Islam MalaysiaBerhad bernombor 02-011-010085539. Segala pemberian dan sumbangan tuan/puan itu mudah-mudahan tuhan sajalah dapat membalasnya. Nombor telefon/faks yang boleh dihubungi ialah: Pejabat DUN 04-7718027, Pengarah 0195445355 atau Bendahari 0124633754.
http://4.bp.blogspot.com/-gRMIyy96NG4/Tol9H55l69I/AAAAAAAAABM/3QIuo10ddq0/s760/header%2Bposter%2B60thn-280911A%2Bcopy.jpg

24 Disember 2008

Permintaan makanan tinggi

ALOR STAR: Pengajaran yang ditimba daripada pengalaman lalu membawa kepada pendekatan kini Kerajaan Negeri dalam merancakkan lagi perkembangan sektor pertanian di negeri ini.

Oleh itu, Kerajaan Negeri pada masa ini memberi fokus kepada pasaran dalam memastikan sektor pertanian menjadi penyumbang terpenting pertumbuhan ekonomi negeri dan peningkatan pendapatan rakyat, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Membasmi Kemiskinan, Kerja Raya, Pertanian, Industri Asas Tani, Bekalan Air, Sumber Air Dan Tenaga Negeri, YB Dato' Haji Ir Phahrolrazi Mohd Zawawi pada Konvensyen Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kedah yang diadakan di Dewan Seri Mentaloon, di sini 16 November lalu.

"Bekalan yang kita ada belum mencukupi untuk memasuki pasaran. Kerana untuk ke pasaran antarabangsa kita memerlukan bekalan dalam kuantiti yang banyak. Oleh itu perubahan polisi dilaksanakan iaitu dengan menegaskan bahawa pertanian adalah perniagaan.

"Untuk merealisasikan perkara itu, tindakan kerajaan bermula dengan memberi fokus kepada pasaran. Setiap hasil pertanian akan dikenalpasti terlebih dahulu pasarannya," ujarnya pada ucaptama itu.

Kerajaan Negeri katanya, memberi tumpuan kepada hasil pertanian berkaitan makanan yang menjadi hala tuju pertanian negeri Kedah kini.

"Apabila kita menjadikan pasaran ini sebagai formula kepada penentuan jenis hasil pertanian, maka kita membahagikan negeri Kedah ini kepada tiga zon tanaman. Iaitu pertama, yang sedia ada iaitu padi.

"Padi ini akan kekal menjadi sasaran kita. Seperti kita sedia maklum, sebelum ini terjadi masalah sedangkan padi ini makanan asasi kita di dalam dunia, bukan dalam negeri kita sahaja," maklum beliau.

Bagi Zon Kedah Utara katanya, jagung dipilih bagi diusahakan secara kerjasama dengan Sime Darby. Menurutnya, Kerajaan Negeri akan mengadakan kempen menanam jagung dan memastikan pasarannya sentiasa terjamin. Manakala bagi Zon Kedah Selatan, tanaman nanas akan diberi tumpuan.

Jelas Dato' Ir Phahrolrazi, melalui mekanisma itu, Kerajaan Negeri akan berupaya membina kilang dan mengeksport hasil tersebut sekaligus hasil dari petani dan peladang akan terjamin.

"Kita tidak mahu jadi seperti yang lepas, kita belajar dari pengalaman. Bila kerajaan dahulu menggalakkan tanaman limau bali di Kubang Pasu, maka kita lihat berlaku lambakan. Kita nak pasar tidak boleh, mungkin kerana ia tidak cukup banyak atau permintaannya itu tidak begitu banyak. Dari pengalaman juga, kita melihat di Daerah Baling dan Sik pula digalakkan tanaman pokok dokong," ujar beliau yang kemudian mengulas mengenai kegagalan tanaman dokong untuk kekal bersaing dalam pasaran.

Melanjutkan ucaptama, beliau berkata, kegagalan pasaran juga melanda hasil-hasil pertanian lain disebabkan kuantiti kecil penghasilannya. Sedangkan Kerajaan Negeri ujarnya, mensasarkan hasil pertanian dari negeri ini juga untuk pasaran antarabangsa.

Maklumnya juga, Kerajaan Negeri telah menubuhkan beberapa anak syarikat di bawah Syarikat Milik Kerajaan Negeri (GLC) untuk meningkatkan usaha ke arah perkembangan sektor pertanian di negeri ini.

"Seperkara lagi ialah mengenai tanah yang sangat terhad di negeri kita ini. Banyak tanah kerajaan yang diserahkan kepada pihak swasta untuk dijadikan ladang tetapi tidak diusahakan. Maka dasar baru tanah pertanian ini hanya akan diserahkan kepada pelabur melalui usahasama projek dengan GLC," maklum beliau mengakhiri isi ucaptamanya itu.