KAMI, SEMUA JAWATANKUASA MTD MENGALU-NGALUKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK TABUNG PILIHANRAYA KE 13

TABUNG PEMBINAAN MARKAZ

Pengarah dan seluruh jawatankuasa mengalu-alukan sumbangan tuan/puan untuk tabung pembinaan markaz yang 75% siap itu. Sumbangan anda bolehlah secara tunai atau melalui akaun Bank Islam MalaysiaBerhad bernombor 02-011-010085539. Segala pemberian dan sumbangan tuan/puan itu mudah-mudahan tuhan sajalah dapat membalasnya. Nombor telefon/faks yang boleh dihubungi ialah: Pejabat DUN 04-7718027, Pengarah 0195445355 atau Bendahari 0124633754.
http://4.bp.blogspot.com/-gRMIyy96NG4/Tol9H55l69I/AAAAAAAAABM/3QIuo10ddq0/s760/header%2Bposter%2B60thn-280911A%2Bcopy.jpg

09 Ogos 2009

Phahrolrazi nafi Kuota 50% dasar perkauman


Phahrolrazi Mohd Zawawi, Exco kerajaan negeri Kedah yang dituding jari kerana mencetus kemelut, menafikan bahawa dasar penetapan kuota perumahan 50% untuk bumiputera berunsur perkauman. Malah, penambahan kuota ini bertujuan untuk memperbetulkan kegagalan Barisan Nasional menyusun semula masyarakat, menurutnya.

MerdekaReview sebelum ini melaporkan pertikaian dasar perumahan yang digubal Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah, malah memetik beberapa tuduhan yang dilemparkan terhadap Phahrolrazi. Beliau telah memberi penjelasannya dalam temuramah bersama MerdekaReview pada 2 Ogos 2009, di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut di Kuala Lumpur.

Tidak lihat dari sudut kaum

Jelas, tanggapan terhadap Dasar Ekonomi Baru (DEB) ada perbezaannya ketika dibincangkan.. PR berpendirian bahawa DEB perlu dibubuh noktah, tetapi Phahrolrazi melihat dari sudut matlamatnya untuk menyusun semula masyarakat. Masalah timbul apabila BN gagal mencapai matlamat tersebut, dan kini kerajaan PR yang baru berkuasa terpaksa membuat pembetulan segera, jelasnya.

Beliau berkata, "sekarang kita tak mahu lihat dari sudut kaum lagi. Tetapi kita nak lihat dari sudut apa matlamat sekarang negara kita. Sebab tu kita tak mengambil benchmark yang dibuat Barisan Nasional. Sebab kerajaan Pakatan Rakyat didokong oleh semua kaum...menyebabkan kita boleh memerintah , terutama di Kedah pun."

Justeru itu, Phahrolrazi (gambar kanan) menafikan bahawa kuota 50% tersebut berunsur perkauman.

"Jadi, tidak berlaku dasar perkauman. Dasar sekarang ini adalah dasar untuk... supaya masyarakat pelbagai kaum ini dapat hidup bersama. Ini dasar kerajaan. Mungkin ini kadang-kala sedikit menyusahkan pemaju yang sebelum ini agak bebas menjual kepada sesiapapun. Jadi, kita nak matlamat jangka panjang," jelasnya.

Wartawan MerdekaReview menyusul dengan soalan, "Dari segi realiti, prinsip-prinsip NEP menumpu kepada peningkatan prestasi ekonomi kaum bumiputera. Itu sendirinya satu prinsip perkauman sebab ia hanya tumpu kepada satu kaum dan bukan semua lapisan kaum yang miskin."

"Dalam soal kemiskinan, kerajaan negeri Kedah tidak melihat dari sudut kaum. Kita ada beri bantuan perumahan kos rendah. Kita lihat kelayakan dari segi bantuan. Cuma dari segi kaum, apabila ia termaktub dalam Perlembagaan dan Kanun Tanah Negara ...sudah disebut perkara itu dan itu diterima oleh PR. Kita tak nak mengubah itu seperti tanah rizab Melayu," jawabnya, sambil menjelaskan pendirian PR Kedah yang dikatakan terpesong dari PR pusat dalam isu DEB.

"Kita tak boleh lihat dari segi kaum kerana itu sudah dipersetujui apabila kita mencapai kemerdekaan," jelas Phahrolrazi sambil menambah, "pada satu masa apabila kita capai satu keseimbangan, mungkin perkara itu pimpinan yang akan datang boleh mengubah."

Pertikaian dasar kuota perumahan

Dasar penetapan kuota perumahan 50% untuk bumiputera telah mengundang pertikaian dari pihak pemaju. Menurut Pengerusi REHDA cawangan Kedah-Perlis, Ricque Liew, kebanyakan tanah di Alor Setar adalah tanah rizab Melayu. Kerajaan negeri sebelumnya (BN) membenarkan pemaju untuk "swapping" (menukar) tanah rizab Melayu dengan tanah hak milik bebas di luar bandar.

Lantaran itu, tanah rizab Melayu di pusat mahupun sekitar Alor Setar ditukar menjadi tanah hak milik bebas, tertakluk kepada syarat 30% perumahan dirizabkan untuk bumiputera. Namun, setelah PR mengambil alih kuasa, kuota 30% ini dipertingkatkan kepada 50%.

Justeru itu, apabila Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak mendakwa bahawa kerajaannya cuma menetapkan 50% kepada tanah yang asalnya tanah rizab Melayu untuk bumiputera, dan bukannya mempertingkatkan kuota tanah hak milik bebas kepada 50% untuk bumiputera, pemaju tidak menerima penjelasan sedemikian.

Seorang pemaju yang enggan mendedahkan namanya memberitahu MerdekaReview, tanah rizab Melayu ini telah ditukar menjadi "bukan tanah rizab Melayu" di bawah mekanisme "swapping", ia bukan lagi tanah rizab Melayu."

"Tanah bukan rizab Melayu yang 5% lebih luas ditukar dengan tanah rizab Melayu. Dengan kata lain, tanah rizab Melayu dalam negeri hanya bertambah dan tidak akan berkurang," jelasnya.

Apabila masalah bertambah rumit, pemaju meminta agar kerajaan negeri menetapkan satu "Mekanisme Pelepasan" (Release Mechanism), supaya kuota bumiputera boleh dibuka untuk bukan bumiputera dengan syarat tertentu..

Tiada wakil dalam jawatankuasa

MB Kedah pernah berjanji dengan pemaju untuk menubuhkan satu jawatankuasa berhubung "release mechanism". Namun, ketika isu ini diungkit, Phahrolrazi membalas dengan soalan, "REHDA macam mana boleh masuk government punya mechanism? Dia outsider. Semua yang menjadi committee kerajaan hanya jentera kerajaan. Kita tak ambil NGO masuk buat keputusan dalam kerajaan."

Phahrolrazi memaklumkan bahawa kerajaan negeri akan menggariskan panduan untuk "land swapping" dan "release mechanism", supaya pemaju tidak menukar tanah sewenang-wenangnya seperti apa yang berlaku ketika pemerintahan BN. Malah, kerajaan juga akan mengelakkan keadaan di mana pemaju sengaja membina perumahan yang harganya tidak mampu ditanggung bumiputera, mengakibatkan penduduk bumiputera di bandar tidak bertambah, kerana bertanggapan kuota akan dibuka pada akhirnya.

Keputusan barisan Exco

Apabila ditanya siapa yang mengemukakan cadangan kuota tersebut, Phahrolrazi berkata dasar ini diputuskan bersama oleh barisan Exco kerajaan negeri, setelah kajian mendapati orang Melayu agak kurang di kawasan bandaraya dan taman perumahan.

Wartawan menyusul dengan pertanyaan mengapa Exco yang lain tidak mengetahui perkara ini pada mulanya, Phahrolrazi berkata dasar ini dibawa-bincang dalam mesyuarat Exco sebelum diumumkan, dan tidak menolak kemungkinan bahawa ada Exco yang tidak perasan akan kewujudan dokumen ini kerana bukan di bawah portfolio mereka.

Phahrolrazi kini memegang portfolio Perumahan Dan Kerajaan Tempatan, Pembangunan Luar Bandar, Membasmi Kemiskinan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air Dan Tenaga. Beliau menambah, sesetengah ahli Exco menganggap kuota 50% untuk bumiputera adalah isu yang terlalu kecil, kerana tanah dibahagikan kepada lebih sepuluh kategori, dan "swapping land" tanah rizab Melayu hanya salah satu daripadanya.

"Pemohonan 'swapping land' hanyalah 15% daripada kesemua pemohonan projek. Pemaju yang terlibat hanyalah minoriti, lebih ramai lagi pemaju yang tidak mengadu, kerana dasar lama diamalkan. Tetapi hanya kerana aduan empat atau lima orang, keadaan menjadi bising."

Ketika ditanya sama ada Exco PKR mengemukakan bantahan dalam mesyuarat, Phahrolrazi menjawab dengan segera, "Tiada bantahan!"

Walau bagaimanapun, Phahrolrazi mendakwa dasar penetapan kuota 50% untuk bumiputera ini hanyalah dasar sementara. Kerajaan sedia mengkajinya apabila bumiputera di bandaraya bertambah dan pemaju memikul tanggungjawab sosialnya.

Beliau mengambil contoh, bahawa kebebasan hanya direaslisaikan setelah Amerika Syarikat melalui sejarah selama 150 tahun selepas merdeka. Beliau menganggap bahawa masyarakat Malaysia perlu bersabar kerana masih dalam peringkat mendewasa. Dasar ini akan dikaji malah ditamatkan apabila masyarakat sampai ke satu peringkat di mana keupayaan ekonomi antara kaum lebih seimbang.