KAMI, SEMUA JAWATANKUASA MTD MENGALU-NGALUKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK TABUNG PILIHANRAYA KE 13

TABUNG PEMBINAAN MARKAZ

Pengarah dan seluruh jawatankuasa mengalu-alukan sumbangan tuan/puan untuk tabung pembinaan markaz yang 75% siap itu. Sumbangan anda bolehlah secara tunai atau melalui akaun Bank Islam MalaysiaBerhad bernombor 02-011-010085539. Segala pemberian dan sumbangan tuan/puan itu mudah-mudahan tuhan sajalah dapat membalasnya. Nombor telefon/faks yang boleh dihubungi ialah: Pejabat DUN 04-7718027, Pengarah 0195445355 atau Bendahari 0124633754.

16 Ogos 2010

Banjir Di Sik Dan Baling...Pasai Pembalakan La Pulak.

Wartawan TV3 dan Utusan hari ni gelak sakan la...buleh tibai kerajaan yang kununnya meluluskan pembalakan di kawasan Hutan Simpan Rimba Teloi, Kawasan Tadahan Sg Semeliang lalu menyebabkan banjir teburuk dalam tempoh 40 tahun.
.
Saya bersimpati dan merakamkan takziah kepada semua mangsa banjir di Baling dan Sik. Kerajan melalui Pejabat Daerah dan JKM sedang bertungkus lumus membantu apa yang sepatutnya. Lebih-lebih lagi di bulan puasa ni, tentu perit rasanya ditimpa musibah banjir. Kepada Allah kita berserah...ini semua ujian kepada hambanya yang kerdil seperti kita.
.
Ada pulak YB UMNO yang cari publisiti, tanpa usul periksa, cepat-cepat buat kesimpulan. Banjir ni puncanya kerajaan negeri punya pasai, lulus balak ikut suka. Esok, dia nak angkut mangsa-mangsa banjir pi SPRM nak buat laporan pembalakan haram di Rimba Teloi. Saya nak habaq, Jitra pun kena, tak ada pembalakan pun! Tahun lepas Jeddah bah besaq, ramai jemaah haji terkandas dan ada yang meninggal. Mana ada balak ditebang di Jeddah. Tak tau la kot-kot UMNO jadi kerajaan di Arab Saudi masa tu.
.
Saya alu-alukan langkah politiknya tu, kita tengok la apa hasilnya. Tapi mau ingat juga, sejak 2 tahun setengah kerajaan PR di Kedah, belum ada kelulusan pembalakan di Rimba Teloi, kalau ada pun, ia lulus di zaman bos dia jadi MB dan menguasai kerajaan. Kita boleh tengok lah sapa yang dapat kawasan tu, berapa depa bayaq masa tu, sapa nak kena jawab!
.
Maklumat yang saya ada, kali terakhir balak ditebang di Rimba Teloi/tadahan Sg Semeliang yang bersambung dengan Sg Chepir ialah sewaktu DS Syed Razak jadi MB, lepas tu Big Boss dia pulak jadi MB dan menguasai kelulusan kawasan pembalakan. Tiba-tiba YB UMNO tu mendakwa pembalakan berlaku September tahun lalu (2009). Maka kerajaan la ni bertanggungjawab. Jawapan saya begini.
.
Setiap kawasan pembalakan melalui proses kelulusan yang ketat, dibawah seliaan, kajian danrecommendation Jabatan Perhutanan. Mana-mana kawasan yang diluluskan dalam Jawatankuasa Hasil Bumi mengambil masa 1 hingga 3 tahun untuk proses tagging (tanda pokok yang boleh ditebang), persempadanan kawasan, dan memproses lesen menebang. Ini prosedur biasa. Boleh rujuk Jabatan Perhutanan atau mana-mana taukey balak. Paling cepat satu tahun, tapi jarang berlaku.
.
Oleh kerana sepanjang bulan Mac 2008 hingga kini belum ada kelulusan pembalakan di kawasan itu oleh kerajaan sekarang; dan proses mengubahasil yang memakan masa hingga 3 tahun, MAKA, kalaupun ada pembalakan di situ pada bulan September 2009, ia adalah kawasan yang diluluskan oleh kerajaan BN dan dalam tangan big bosnya dalam tahun 2006 -2009. Ia adalah tanggungjawab dan kawalan mutlak kerajaan BN.
'
Nanti ada orang akan kata pulak... "Ha! ni lah keja kerajaan PR, tak habis-habiskan nak salahkan kerajaan dulu. Dah jadi kerajaan, pandai-pandai lah jaga negeri". Jawabnya mudah. Kawasan yang telah lulus ikut proses masa itu, tak ada peraturan lain yang boleh menarik balik kelulusan itu. Proses itu 'mengikat' semua pihak! Kalau nak kena saman dan didenda macam kerajaan Pahang kena RM63 juta, cubalah batalkan mana-mana kawasan. Ada kes di Kelantan, kerajaan la kena bayar beratus-ratus juta walaupun kes kelulusan pembalakan itu berlaku di zaman BN memerintah Kelantan. Kalau Kedah kena, bingkuih kita!
.
Mana-mana kawasan yang telah lulus atas tanggungjawab Jabatan Perhutanan telah melalui proses standard yang termaktub dalam undang-undang (Akta Parlimen) yang telah diluluskan. Cuma, telah diketahui umum, kelulusan pembalakan dizaman 2006-2009 sangat 'memilukan' kantong kewangan negeri. Hanya sekitar RM6 juta hingga RM10.8 juta masuk sebagai hasil pembalakan kepada negeri dalam tempoh itu. Kuota tebangan ditetapkan ialah 2,340 hektar, tidak termasuk tanah kerajaan dan kuota tahun sebelumnya yang tidak dihabiskan..
.
Di zaman itu juga, kuota yang disimpan di zaman Tan Sri Sanusi Joned di habiskan. (TS Sanusi Joned meminimumkan pembalakan di zamannya). Dengan kuota tahunan yang sama, kerajaan sekarang menghasilkan RM35-RM38 juta (premium sahaja, belum masuk cukai kayu per/tan) pada tahun 2008-2009. Itupun kawasan yang diluluskan melalui tender terbuka adalah di Bkt Kachi, Tiang Layar, Ulu Muda dan Gunung Inas sahaja. Tidak ada di Rimba Teloi.
.
Esok, Jabatan Perhutanan akan masuk memeriksa dakwaan YB UMNO itu dalam akhbar hari ini. Saya bimbang ada yang tidur tak lena malam ini dan malam esok. YB, jangan asal nampak pokok bergoyang, YB pi tembak, mana tau itu bos YB sedang bersembunyi dari isterinya yang mengamok! YB pi la awai-awai pagi esok, sebaiknya lepas sahur terus naik bas MARA ke Alor Setar...Maaflahhh kawan!