KAMI, SEMUA JAWATANKUASA MTD MENGALU-NGALUKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK TABUNG PILIHANRAYA KE 13

TABUNG PEMBINAAN MARKAZ

Pengarah dan seluruh jawatankuasa mengalu-alukan sumbangan tuan/puan untuk tabung pembinaan markaz yang 75% siap itu. Sumbangan anda bolehlah secara tunai atau melalui akaun Bank Islam MalaysiaBerhad bernombor 02-011-010085539. Segala pemberian dan sumbangan tuan/puan itu mudah-mudahan tuhan sajalah dapat membalasnya. Nombor telefon/faks yang boleh dihubungi ialah: Pejabat DUN 04-7718027, Pengarah 0195445355 atau Bendahari 0124633754.
http://4.bp.blogspot.com/-gRMIyy96NG4/Tol9H55l69I/AAAAAAAAABM/3QIuo10ddq0/s760/header%2Bposter%2B60thn-280911A%2Bcopy.jpg

23 Jun 2010

Sesi penerangan Skim Kafalah untuk elak ketidakadilan


ALOR SETAR - Bagi memastikan pengagihan sumbangan wang Kafalah sampai kepada sasarannya serta tiada penyelewengan, kerajaan negeri mengadakan sesi penerangan terperinci mengenai dasar dan pelaksanaan skim ini kepada ahli Majlis Ketua Kampung/Komuniti (MKK).
Penerangan ini dilaksanakan di seluruh daerah yang disampaikan oleh Penegerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB Ustazah Siti Ashah Ghazali, wakil daripada Unit Perancang Ekonomi Negara (UPEN) dan Pejabat Kewangan Negeri.
Menurut YB Ustazah Ashah, Skim Kafalah merupakan wang rakyat, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan memastikan skim ini sampai kepada rakyat secara adil serta tiada penyelewengan.
“MKK merupakan ‘mata dan telinga’ kerajaan dalam merealisasikan segala pembangunan yang melibatkan rakyat. MKK sebagai pemimpin yang paling dekat dengan rakyat, jadi kita harap kebijaksanaan MKK untuk menyelesaikan pembahagian skim ini serta kita pastikan siapa yang layak terima, jangan kita fikir tentang saudara, keluarga dan fahaman politik,” ujar beliau.
Skim Kafalah bertujuan membantu golongan miskin yang kurang bernasib baik serta mengurangkan beban kewangan mereka jika berlaku kematian. Ini juga sebagai menjamin hak keistimewaan seluruh rakyat Kedah.
“Skim Kafalah membantu orang miskin apabila berlaku kematian tanpa mengira agama, bangsa, fahaman politik, asalkan dia miskin, selagi menjadi rakyat Kedah, dia layak terima bantuan ini.
“Tidak ada sifat kekeluargaan, adik beradik, kronisme, kalau dia layak, kita kena bagi sumbangan ini, kalau tidak layak jangan kita khianati amanah kerajaan.
“Jangan ada penipuan, kita perlu beri pada yang layak, penyelewengan kewangan tak boleh berlaku, jika berlaku, pengurusan ini (Skim Kafalah) diberhentikan,” jelas beliau.
Pada Bajet 2010, kerajaan negeri memperuntukkan RM3.6 juta untuk Skim Kafalah, sebanyak RM500 diberikan apabila berlaku kematian. Penerima sumbangan ini perlu berdaftar dengan e-Sinar, iaitu berpendapatan bulanan kurang RM720 seisi rumah atau RM180 perkapita.